Europejska Szkoła Informatycznych Technologii

Formy weryfikacji wiedzy w systemach e-learning

Portret użytkownika Doradca ESIT

 
§  W systemach e-learning można wykorzystać różnorodne formy weryfikacji wiedzy:
 
·         Testy
 
Systemy e-Learning udostępniają dużą liczbę różnych typów testów
- testy prawda/fałsz (możliwość wyboru, które pytania są punktowane)
- testy jednokrotnego wyboru (dowolna liczba odpowiedzi do pytań, do każdego pytania możliwe różne liczby odpowiedzi, każde pytania może być różnie punktowane)
- testy wielokrotnego wyboru (dowolna liczba odpowiedzi do pytań, dowolna liczba prawidłowych odpowiedzi, każde pytanie może być różnie punktowane)
- testy mieszane
Test może być stworzony z losowo wybranych pytań. W ramach podjeść do testów możliwe jest automatyczne losowanie kolejności odpowiedzi i kolejności pytań. Możliwe jest dowolne modyfikowanie progów punktowych. Istnieje możliwość zablokowania podglądu prawidłowych odpowiedzi. Wszyscy słuchacze mogą otrzymać w ramach danego podejścia te same pytania ale w różnej kolejności i z różną kolejnością odpowiedzi. Istnieje możliwość definiowania ograniczeń czasowych w ramach realizacji danego podejścia testowego.
 
·         Quizy
 
System udostępnia tzw. strony pytań umożliwiające realizację testów autoweryfikacyjnych – słuchacz może rozwiązać dany quiz w formie testowej i obserwować własne błędy w trakcie jego realizacji. Takie rozwiązanie może być przydatne w procesie dydaktycznym wymagającym aktywności słuchacza.
 
·         Eseje
 
Esej jako forma zaliczenia umożliwia stworzenie otwartej odpowiedzi, którą można wykorzystać w ramach zagadnień merytorycznych wymagających własnych przemyśleń słuchacza. Każdy esej przechowywany jest w systemie i jest udostępniany na żądanie dydaktykowi, np. w celu oceny. W ramach oceny możliwe jest stworzenie oceny opisowej zawierającej uwagi dydaktyka. Taka forma komunikacji może być brana pod uwagę w procesie konsultacyjnym.
 
·         Raporty
 
Raporty uważane są z odmianę eseju z narzuconą formą. Forma raportu odpowiada zagadnieniu i jest jedną z popularniejszych form zaliczenia laboratoriów z zakresu technologii IT. Istotnym aspektem raportów jest możliwość wprowadzenia automatycznych narzędzi weryfikujących treść raportu w celach wsparcia procesu oceniania.
 
·         Aktywności
 
Aktywności odnoszą się do wszystkich możliwych interakcji systemu z słuchaczem. W ramach wybranych partii materiałów możliwe jest realizowanie różnorodnych aktywności odpowiednio dobranych do treści merytorycznych w trakcie tworzenia materiałów dydaktycznych. Istnieją specjalistyczne narzędzia umożliwiające proste i intuicyjne tworzenie szeregu aktywności w zgodzie ze modelem referencyjnym SCORM. Poniżej znajdują się przykładowe aktywności:

- Aktywność – ogólne polecenie kierowane do słuchacza niewymagające interakcji

- Analiza tekstu – fragment tekstu z możliwymi kilkoma pytaniami oraz odpowiedziami, które pojawiają się po kliknięciu danego polecenia

- Co powinieneś już wiedzieć – graficzne wyróżnienie, w ramach którego zawarte są najistotniejsze zagadnienia, które powinny zostać już opanowane

- Zapamiętaj – graficzne wyróżnienie, w ramach którego zawarte są najistotniejsze zagadnienia, które powinny zostać zapamiętane

- Cele wykładu – graficzne wyróżnienie, w ramach którego zawarte są zagadnienia poruszane w ramach danej partii materiałów dydaktycznych

- Pytanie (z podpowiedzią) jednokrotnego wyboru – możliwość zrealizowania quizu opartego na pytaniach jednokrotnego wyboru; opcjonalna podpowiedź; możliwe jest stworzenie quizu o dowolnej liczbie pytań; poprawne odpowiedzi po kliknięciu przycisku sprawdzającego – automatyczna ocena oraz komentarz

- Wypełnianie luk – aktywność umożliwiające stworzenie zapytania posiadającego luki, w które należy wpisać odpowiednie treści; możliwa jest podpowiedź; słuchacz posiada

- Pytanie prawda/fałsz – możliwość zrealizowania quizu opartego na pytaniach typu prawda/fałsz; opcjonalna podpowiedź; możliwe jest stworzenie quizu o dowolnej liczbie pytań; poprawne odpowiedzi po kliknięciu przycisku sprawdzającego – automatyczna ocena oraz komentarz

- Pytanie wielokrotnego wyboru – możliwość zrealizowania quizu opartego na pytaniach wielokrotnego wyboru; opcjonalna podpowiedź; możliwe jest stworzenie quizu o dowolnej liczbie pytań; poprawne odpowiedzi po kliknięciu przycisku sprawdzającego – automatyczna ocena oraz komentarz

- Zastanów się – ogólne polecenie skierowane do słuchacza z odpowiedzią wyświetlaną po kliknięciu przycisku