Formy weryfikacji wiedzy w systemach e-learning
- Forum:
- Tematy:
§ W systemach e-learning można wykorzystać różnorodne formy weryfikacji wiedzy:
· Testy
Systemy e-Learning udostępniają dużą liczbę różnych typów testów
- testy prawda/fałsz (możliwość wyboru, które pytania są punktowane)
- testy jednokrotnego wyboru (dowolna liczba odpowiedzi do pytań, do każdego pytania możliwe różne liczby odpowiedzi, każde pytania może być różnie punktowane)
- testy wielokrotnego wyboru (dowolna liczba odpowiedzi do pytań, dowolna liczba prawidłowych odpowiedzi, każde pytanie może być różnie punktowane)
- testy mieszane
Test może być stworzony z losowo wybranych pytań. W ramach podjeść do testów możliwe jest automatyczne losowanie kolejności odpowiedzi i kolejności pytań. Możliwe jest dowolne modyfikowanie progów punktowych. Istnieje możliwość zablokowania podglądu prawidłowych odpowiedzi. Wszyscy słuchacze mogą otrzymać w ramach danego podejścia te same pytania ale w różnej kolejności i z różną kolejnością odpowiedzi. Istnieje możliwość definiowania ograniczeń czasowych w ramach realizacji danego podejścia testowego.
· Quizy
System udostępnia tzw. strony pytań umożliwiające realizację testów autoweryfikacyjnych – słuchacz może rozwiązać dany quiz w formie testowej i obserwować własne błędy w trakcie jego realizacji. Takie rozwiązanie może być przydatne w procesie dydaktycznym wymagającym aktywności słuchacza.
· Eseje
Esej jako forma zaliczenia umożliwia stworzenie otwartej odpowiedzi, którą można wykorzystać w ramach zagadnień merytorycznych wymagających własnych przemyśleń słuchacza. Każdy esej przechowywany jest w systemie i jest udostępniany na żądanie dydaktykowi, np. w celu oceny. W ramach oceny możliwe jest stworzenie oceny opisowej zawierającej uwagi dydaktyka. Taka forma komunikacji może być brana pod uwagę w procesie konsultacyjnym.
· Raporty
Raporty uważane są z odmianę eseju z narzuconą formą. Forma raportu odpowiada zagadnieniu i jest jedną z popularniejszych form zaliczenia laboratoriów z zakresu technologii IT. Istotnym aspektem raportów jest możliwość wprowadzenia automatycznych narzędzi weryfikujących treść raportu w celach wsparcia procesu oceniania.
· Aktywności
Aktywności odnoszą się do wszystkich możliwych interakcji systemu z słuchaczem. W ramach wybranych partii materiałów możliwe jest realizowanie różnorodnych aktywności odpowiednio dobranych do treści merytorycznych w trakcie tworzenia materiałów dydaktycznych. Istnieją specjalistyczne narzędzia umożliwiające proste i intuicyjne tworzenie szeregu aktywności w zgodzie ze modelem referencyjnym SCORM. Poniżej znajdują się przykładowe aktywności:
- Aktywność – ogólne polecenie kierowane do słuchacza niewymagające interakcji
- Analiza tekstu – fragment tekstu z możliwymi kilkoma pytaniami oraz odpowiedziami, które pojawiają się po kliknięciu danego polecenia
- Co powinieneś już wiedzieć – graficzne wyróżnienie, w ramach którego zawarte są najistotniejsze zagadnienia, które powinny zostać już opanowane
- Zapamiętaj – graficzne wyróżnienie, w ramach którego zawarte są najistotniejsze zagadnienia, które powinny zostać zapamiętane
- Cele wykładu – graficzne wyróżnienie, w ramach którego zawarte są zagadnienia poruszane w ramach danej partii materiałów dydaktycznych
- Pytanie (z podpowiedzią) jednokrotnego wyboru – możliwość zrealizowania quizu opartego na pytaniach jednokrotnego wyboru; opcjonalna podpowiedź; możliwe jest stworzenie quizu o dowolnej liczbie pytań; poprawne odpowiedzi po kliknięciu przycisku sprawdzającego – automatyczna ocena oraz komentarz
- Wypełnianie luk – aktywność umożliwiające stworzenie zapytania posiadającego luki, w które należy wpisać odpowiednie treści; możliwa jest podpowiedź; słuchacz posiada
- Pytanie prawda/fałsz – możliwość zrealizowania quizu opartego na pytaniach typu prawda/fałsz; opcjonalna podpowiedź; możliwe jest stworzenie quizu o dowolnej liczbie pytań; poprawne odpowiedzi po kliknięciu przycisku sprawdzającego – automatyczna ocena oraz komentarz
- Pytanie wielokrotnego wyboru – możliwość zrealizowania quizu opartego na pytaniach wielokrotnego wyboru; opcjonalna podpowiedź; możliwe jest stworzenie quizu o dowolnej liczbie pytań; poprawne odpowiedzi po kliknięciu przycisku sprawdzającego – automatyczna ocena oraz komentarz
- Zastanów się – ogólne polecenie skierowane do słuchacza z odpowiedzią wyświetlaną po kliknięciu przycisku
- Zaloguj się lub utwórz konto, by odpowiadać
- Zgłoś nadużycie
Ostatnio
9 lata 8 tygodnie temu
10 lata 1 dzień temu
10 lata 1 tydzień temu
10 lata 4 tygodnie temu
10 lata 29 tygodnie temu
10 lata 49 tygodnie temu
11 lata 4 tygodnie temu
11 lata 5 tygodnie temu
11 lata 5 tygodnie temu
11 lata 7 tygodnie temu