Informacje o programie ESIT

Program "Europejska Szkoła Informatycznych Technologii" (European School of Information Technologies), w skrócie ESIT, jest niekomercyjnym działaniem ukierunkowanym na wspieranie rozwoju informatycznej edukacji zawodowej, realizowanym w kraju pod patronatem Europejskiego Instytutu Certyfikacji Informatycznej EITCI w Brukseli. Program ESIT obejmuje szereg form bezpłatnego wsparcia skierowanego instytucjonalnie do szkół prowadzących kształcenie zawodowe, nauczycieli oraz uczniów w zakresie modernizacji kształcenia w kierunkach informatycznych, w celu lepszego przygotowania uczniów do skutecznej konkurencji na nowoczesnym rynku pracy w kraju i na świecie.
Materiały informacyjne programu ESIT dostępne do pobrania:
- Ulotka informacyjna programu ESIT
- Broszura informacyjna programu ESIT
- Regulamin udziału w programie ESIT
Do kogo skierowany jest program ESIT?
Program ESIT skierowany jest instytucjonalnie do szkół prowadzących kształcenie zawodowe, tj. zasadniczych szkół zawodowych, techników oraz liceów profilowanych, obejmując długofalowy program rozwojowy i współpracy zagranicznej, wdrożenie usprawnień dydaktyczno-administracyjnych w postaci platformy e-learning dla wsparcia procesów nauczania oraz sieciowych aplikacji administracyjnych, oraz program akredytacyjny Europejskiego Instytutu Certyfikacji Informatycznej EITCI z siedzibą w Brukseli. Ponadto program ESIT skierowany jest także bezpośrednio do samych uczniów (zapewniając im bezpłatną możliwość uzyskania zawodowych certyfikatów informatycznych EITCI w ramach pozalekcyjnych certyfikowanych szkoleń e-learning, udział w stażach informatycznych (w tym w formie telepracy) oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe prowadzone przez specjalistów w Internecie), jak również do samych nauczycieli (oferując specjalistyczne szkolenia i doradztwo, wsparcie konferencyjnych i seminaryjnych wyjazdów zagranicznych oraz udział w europejskim programie certyfikacji zawodowej nauczycieli w zakresie kompetencji informatycznych istotnych w nauczaniu).
W trwającej obecnie, pilotażowej edycji programu ESIT, grupę docelową stanowią uczniowie i słuchacze szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe (z wyłączeniem słuchaczy szkół dla dorosłych) zamieszkali na terenie woj. dolnośląskiego, a także szkoły i placówki oświatowe (instytucje i kadra pedagogiczna) prowadzące kształcenie zawodowe (z wyłączeniem szkół dla dorosłych) na terenie woj. dolnośląskiego.
Uzasadnieniem wyboru grupy docelowej programu ESIT jest w przypadku uczniów niewystarczająco wysoki poziom nowoczesnych, informatycznych kwalifikacji zawodowych i przez to trudna sytuacja przy wchodzeniu na rynek pracy, a w przypadku instytucji przestarzałe programy szkolenia zawodowego. Dobór instrumentów wsparcia w ramach programu ESIT, tj. modernizacja oferty szkoleniowej, program pozalekcyjnych zajęć w postaci certyfikacyjnych szkoleń informatycznych w trybie zdalnego nauczania e-learning, program stażowy (obejmujący telepracę), internetowy serwis doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz akcja informacyjno-promocyjna są adekwatne do specyfiki grupy docelowej.
Rekrutacja uczestników programu ESIT z grupy docelowej do objęcia zaplanowanym wsparciem odbywa się w ramach prowadzonej akcji informacyjnej i bezpośredniej współpracy ze szkołami i placówkami oświatowymi, które zostały objęte programem. Rekrutacja uczniów do programów certyfikacyjnych szkoleń informatycznych, staży oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego prowadzona jest w oparciu o serwis internetowy, według regulaminu udziału w programie.
Jaka jest skala programu ESIT?
Obecnie program ESIT realizowany jest w ramach swojej pierwszej, pilotażowej edycji przy dofinansowaniu ze środków Budżetu Państwa oraz Europejskiego Funduszu Społecznego w projekcie pod nazwą w systemie realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "e-Szkoły 2008-2009: Technologie informatyczne przyszłością szkolnictwa zawodowego (modernizacja programów nauczania, doradztwo edukacyjno-zawodowe, pozalekcyjne zajęcia e-Learning i praktyki zawodowe)". Pierwsza, pilotażowa edycja programu ESIT przewiduje objęcie wsparciem co najmniej 10 szkół prowadzących kształcenie zawodowe na kierunkach informatycznych w woj. dolnośląskiego wraz z kadrami oraz co najmniej 1000 uczniów. Kolejne edycje programu ESIT realizowane będą na terenie całego kraju przewidując objęcie wsparciem co najmniej 200 szkół wraz z kadrami i co najmniej 20 tysięcy uczniów.
Jakie są cele programu ESIT?
W obliczu szybkiego rozwoju technologii informatycznych (IT), czy też szerzej informacyjno-komunikacyjnych (ICT), standardowe programy nauczania obowiązujące w szkolnictwie zawodowym charakteryzują się zbyt niskim poziomem elastycznośc względem szybko postępującego rozwoju techniki, co powoduje, że absolwenci szkół zawodowych o profilu "Technik informatyk" oraz innych profili zawodowych powiązanych z informatyką nie są w wystarczającym stopniu przygotowani do sprostania wymogom nowoczesnego rynku pracy w tym dynamicznym i strategicznym dla rozwoju kraju sektorze. Ponadto absolwenci innych profili kształcenia zawodowego również posiadają zbyt niski poziom kluczowych kompetencji informatycznych, które obecnie decydują o konkurencyjności na rynku pracy w bardzo wielu sektorach gospodarki.
Nadrzędnym celem programu ESIT jest podniesienie jakości i znaczenia szkolnictwa zawodowego w kierunkach informatycznych na regionalnym, a docelowo krajowym i europejskim rynku pracy nowoczesnej gospodarki opartej o wiedzę (w której szczególnie istotne stają się technologie informacyjno-komunikacyjne), poprzez realizację programów rozwojowych instytucji szkolnictwa zawodowego oraz wsparcie merytoryczne nauczycieli i samych uczniów. Projekt realizowany jest pod patronatem Europejskiego Instytutu Certyfikacji Informatycznej EITCI z siedzibą w Brukseli przy dofinansowaniu z Budżetu Państwa oraz ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX "Rozwój kompetencji i wykształcenia w regionach", Działanie 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego".
W jaki sposób program ESIT realizuje swoje cele?
W ramach realizacji celu nadrzędnego program ESIT skierowany jest zarówno do szkół zawodowych (w tym w szczególności szkół zawodowych prowadzących kształcenie zawodowe o profilu "Technik informatyk" lub o innych profilach zbieżnych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi), nauczycieli oraz uczniów, oferując całkowicie bezpłatne wsparcie w postaci szeregu działań ukierunkowanych na:
- Modernizację programowej oferty kształcenia zawodowego w kontekście potrzeb nowoczesnego rynku pracy (rozwój programów i kierunków zawodowego kształcenia informatycznego) w szkołach i placówkach oświatowych na terenie woj. dolnośląskiego.
- Organizację bezpłatnych, dodatkowych (pozalekcyjnych i pozaszkolnych) zajęć dla uczniów szkół zawodowych w postaci certyfikowanych szkoleń informatycznych w trybie zdalnego nauczania e-learning (kluczowe kompetencje informatyczne w innowacyjnej formie zdalnego nauczania), zakończonych nadaniem zawodowych certyfikatów Europejskiego Instytutu Certyfikacji Informatycznej EITCI w Brukseli, podnoszącymi szanse absolwentów na rynku pracy oraz w rekrutacji na informatyczne studia wyższe.
- Uruchomienie informatycznego programu stażowego we współpracy ze szkołami i placówkami oświatowymi (praktyczne formy nauczania w firmie informatycznej podnoszące możliwości rozwoju zawodowego, w tym w alternatywnych formach telepracy), dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe.
- Wdrożenie efektywnego programu doradztwa edukacyjno-zawodowego w ramach nowoczesnego serwisu internetowego, oferującego bezpłatnie usługi bezpośrednich porad i informacji udzialanych przez specjalistów.
- Organizację szeroko zakrojonej akcji informacyjno-promocyjnej, mającej na celu promowanie nowoczesnych kierunków kształcenia zawodowego oraz informowanie o wsparciu udzielanym szkołom, nauczycielom i uczniom w ramach programu ESIT.
Jakim problemom program ESIT stara się przeciwdziałać?
Działania przewidziane do realizacji w ramach programu ESIT są bezpośrednią odpowiedzią na zdiagnozowane w kraju problemy dotyczące szkolnictwa zawodowego i jego absolwentów:
- Zdezaktualizowana i niespełniająca obecnych wymogów oferta kształcenia zawodowego nieprzystająca do nowoczesnych realiów rynkowych i szybkiego rozwoju technologii w społeczeństwie informacyjnym.
- Niewystarczający poziom zawodowych kompetencji informatycznych wśród uczniów i absolwentów szkolnictwa zawodowego w kierunku informatycznym, determinujący ich niską konkurencyjność na nowoczesnym rynku pracy (zbyt duża dysproporcja w porównaniu z absolwentami kierunkowego szkolnictwa wyższego).
- Utrudnione wejście na rynek pracy w sektorze informatycznym oraz spowolniony rozwój zawodowy absolwentów szkolnictwa zawodowego ze względu na ograniczony dostęp do kierunkowych praktyk zawodowych i programów stażowych, pozwalających na zdobycie doświadczenia w pracy.
- Brak nowoczesnych form efektywnego i łatwo dostępnego doradztwa zawodowo-edukacyjnego dla uczniów szkolnictwa zawodowego.
- Niska świadomość społeczna dotycząca problematyki rozwoju szkolnictwa zawodowego i funkcjonowania niekorzystnych stereotypów kształtujących wizerunek szkolnictwa zawodowego w kraju oraz brak informacji o podejmowanych działaniach reformatorskich i modernizacyjnych.
W jaki sposób program ESIT wpisuje się w szerszą strategię na poziomie krajowym i europejskim?
Cel nadrzędny oraz pozostałe cele szczegółowe programu ESIT w zakresie zaplanowanych do realizacji działań są zgodne z:
- Celem głównym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej) poprzez pokrywanie się z celami strategicznymi Programu w wymiarze regionalnym: podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia, poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników do zmian zachodzących w gospodarce, upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy.
- Szczegółowymi Priorytetami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (w szczególności z IX Priorytetem PO KL: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, poprzez bezpośrednią zgodność z celem działania 9.2: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, oraz przekrycie z kilkoma możliwymi typami realizowanych projektów w ramach działania).
- Planem Działań 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki poprzez bezpośrednią realizację wytycznych II/9.2/08 i szczegółowych kryteriów strategicznych (programy rozwojowe we współpracy szkół i pracodawców służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów także w formach staży oraz obejmujące efektywne programy doradztwa edukacyjnego i zawodowego).
- Innymi strategicznymi wytycznymi w ramach kraju i Unii Europejskiej (m.in. z celem głównym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007–2013, realizując przede wszystkim drugi cel horyzontalny, tj. poprawę jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej.
- Zintegrowanymi Wytycznymi na rzecz Wzrostu i Zatrudnienia poprzez lepsze dopasowanie się do potrzeb rynku pracy, zwiększanie i poprawę inwestycji w kapitał ludzki, dostosowanie systemów edukacji i szkoleń do nowych wymogów dotyczących kompetencji zawodowych.
Jakie podmioty są odpowiedzialne za realizację programu ESIT?
Program ESIT realizowany jest przez krajowe konsorcjum naukowo-przemysłowe: Informatyczne Centrum Szkoleniowe CompLearn przy CompSecur sp. z o.o., Laboratorium Fizycznych Podstaw Przetwarzania Informacji, krajową sieć naukową KBN oddział przy Politechnice Wrocławskiej, pod patronatem Europejskiego Instytutu Certyfikacji Informatycznej EITCI w pilotażowej edycji przy dofinansowaniu ze środków Budżetu Państwa oraz Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IX "Rozwój kompetencji i wykształcenia w regionach", Działanie 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego".
Ostatnio
9 lata 27 tygodnie temu
10 lata 18 tygodnie temu
10 lata 19 tygodnie temu
10 lata 23 tygodnie temu
10 lata 48 tygodnie temu
11 lata 15 tygodnie temu
11 lata 23 tygodnie temu
11 lata 23 tygodnie temu
11 lata 24 tygodnie temu
11 lata 26 tygodnie temu