Europejska Szkoła Informatycznych Technologii

Zalety systemu e-learning

Portret użytkownika Doradca ESIT

 
·         Główne aspekty wpływu systemu e-Learning na proces dydaktyczny pod kątem finansowym
 
o   Ze strony placówki dydaktycznej
 
§  Uniknięcie kosztów związanych z wynajęciem i eksploatacją pomieszczeń
 
System e-Learning nie wymaga istnienia fizycznej lokalizacji, w ramach której realizowany będzie proces dydaktyczny. W ramach systemu realizowany jest elektroniczny proces dydaktyczny. System e-Learning nie posiada ograniczeń związanych z potencjalną liczbą słuchaczy – nie jest wymagane określenie liczby słuchaczy w ramach danej partii materiałów.
 
§  Zmniejszenie kosztów związanych z eksploatacją pomocy dydaktycznych
 
W systemach e-Learning klasyczne pomoce dydaktyczne (tablice kredowe, kreda, tablice typu whiteboard, markery, rzutniki, projektory, itp.) zastąpione zostały informacjami elektronicznymi wyświetlanymi w ramach danych aktywności. Koszty procesu dydaktycznego sprowadzają się do opłat związanych z funkcjonowaniem samego systemu oraz ewentualnie do opłat związanych z udostępnieniem stanowisk komputerowych dla osób nieposiadających własnego dostępu.
 
§  Ograniczenie kosztów poprzez zmniejszenie nakładów pracy dydaktyków dzięki możliwości obsługi nieograniczonej liczby słuchaczy przez zautomatyzowany system e-Learning
 
Warunki fizyczne procesu dydaktycznego takie jak np.: wielkość sali, liczba miejsc, nagłośnienie, widoczność, itp. wprowadzają nieprzekraczalne ograniczenia w liczbie słuchaczy. Powoduje to przymus realizacji danej partii materiałów kilkakrotnie do mniejszych grup. System e-Learning eliminuje to ograniczenie i umożliwia realizację danej partii materiałów nieograniczonej liczbie słuchaczy. Czas pracy dydaktyka zostaje poświęcony na przygotowanie danej partii materiałów oraz późniejsze wprowadzanie ewentualnych poprawek.
 
§  Ograniczenie kosztów poprzez zmniejszenie nakładów pracy dydaktyków dzięki znacznemu uproszczeniu i zautomatyzowaniu procedur dydaktycznych
 
Systemy e-Learning wprowadzają ogromną liczbę uproszczeń oraz automatyzują niektóre aspekty procesu dydaktycznego – posiadają zestawy narzędzi statystycznych oraz administracyjnych ułatwiających przeprowadzanie technicznych procedur procesu dydaktycznego umożliwiając w ten sposób przeniesienie nakładów pracy z aspektów technicznych na aspekty merytoryczne procesów dydaktycznych podnosząc tym samym ich jakość oraz efektywność.
 

o   Ze strony słuchacza
 
§  Ograniczenie kosztów związanych z dojazdem do placówki szkoleniowej
 
Systemy e-Learning oferują słuchaczowi pełny zdalny dostęp do procesów dydaktycznych przy wykorzystaniu przeglądarek internetowych. W przypadku posiadania przez słuchacza dostępu do Internetu np. w miejscu zamieszkania ogranicza to koszty związane z dojazdem.
 
§  Ograniczenie wydatków na pomoce naukowe poprzez wykorzystanie materiałów w postaci elektronicznej umożliwiających stały i łatwy dostęp
 
Materiały dydaktyczne w systemach e-Learning udostępnianie są słuchaczom w postaci elektronicznej umożliwiającej łatwe przeglądanie, wyszukiwania, powracanie, itp. Materiały dydaktyczne odpowiednio przygotowane zgodnie z modelem referencyjnym SCORM oferują słuchaczowi interaktywne środowisko, w ramach którego przebiega proces dydaktyczny. Raz wytworzone materiały mogą być automatycznie udostępniane wszystkim słuchaczom, którzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z fizyczną formą materiałów (książki, wydruki, materiały skserowane). Podobinie wszystkie aktywności w ramach systemów e-Learning słuchacz realizuje na platformie szkoleniowej – wszystkie odpowiedzi, raporty, eseje, itp. przechowywane są w systemie.
 

 
·         Główne aspekty wpływu systemu e-Learning na proces dydaktyczny pod kątem jakościowym
 
o   Zwiększenie efektywności procesu dydaktycznego poprzez
 
§  Równy dostęp wszystkich słuchaczy do tych samych interaktywnych treści
 
W przypadku systemów e-Learning każdy słuchacz ma dostęp do identycznej treści dydaktycznej. Takie rozwiązanie umożliwia wprowadzenie szerokiego obiektywizmu (jedno z podstawowych wymagań w ramach realizacji procesów dydaktycznych), ujednolicenia wymagań oraz unifikowania wiedzy, co wiąże się z podniesieniem ogólnego poziomu kompetencji. Raz wytworzone treści dydaktyczne udostępnianie są dużej liczbie słuchaczy – umożliwia to, przy wykorzystaniu narzędzi statystycznych oferowanych przez system, podniesienia jakości materiałów dydaktycznych poprzez eliminację zidentyfikowanych niejasności, błędów, niedomówień w ramach treści merytorycznych.
 
§  Wykorzystanie zautomatyzowanych interaktywnych elementów systemu e-Learning zastępujących dydaktyków
 
Niektóry części procesów dydaktycznych mogą być z powodzeniem zastąpione przez system informatyczny. Taka zmiana może powodować znaczne przyspieszenie formalnych procedur a także zwiększenie niezawodności oraz ograniczenie często spotykanych błędów. Systemy e-Learning posiadają np. możliwość automatycznego sprawdzania odpowiedzi według klucza – realizowane jest to w ramach testów jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz, zadań uzupełniania luk itp. Możliwe jest także wprowadzenie rozwiązań umożliwiających automatyczną ocenę złożonych odpowiedzi słuchaczy przy wykorzystaniu wyszukiwania słów kluczowych w odpowiedziach. Systemy e-Learning oferują także szeroką gamę narzędzi statystycznych umożliwiających śledzenie postępów poszczególnych słuchaczy, co w znacznym stopniu ułatwia i automatyzuje niektóre zadania dydaktyka.
 
§  Wykorzystanie statystycznych narzędzi oferowanych przez systemy e-Learning do:
 
·         monitorowania wyników danych aktywności poszczególnych słuchaczy;
 
Monitorowanie wyników poszczególnych aktywności umożliwia sprawne zidentyfikowanie ewentualnych problemów związanych z treściami merytorycznymi a także umożliwia określenie trudności i odpowiedniości w zakresie merytorycznym danych treści. Analiza wyników poszczególnych słuchaczy daje możliwość dydaktykowi określenia ewentualnych braków wiedzy danego słuchacza. Analiza wyników ułatwia także proces konsultacyjny realizowany przez dydaktyków.
 
·         monitorowania wyników danych aktywności wybranych grup słuchaczy;
 
Na podstawie statystyk można określić czy dana aktywność spełnia swoją rolę czy może należy ją rozwinąć lub ograniczyć. Wyniki całych grup określają na wyższym poziomie niż wyniki poszczególnych słuchaczy funkcjonalność danych aktywności.
 
·         monitorowania czasu potrzebnego na realizację danych aktywności;
 
Monitorowanie czasu potrzebnego na realizację danych aktywności daje obraz statystyczny umożliwiający określenie podziału czasu na wszystkie aktywności w ramach danych treści dydaktycznych pod kątem efektywności procesu dydaktycznego.
 
·         monitorowania czasu potrzebnego na realizację całych partii materiałów;
 
Na podstawie oszacowanego czasu potrzebnego na realizację całych partii materiałów można określić np. poziom merytoryczny danej grupy słuchaczy, sprawność procesu dydaktycznego w aspekcie merytorycznym, sprawność procesu dydaktycznego w aspekcie technicznym, prowadzić statystykę porównawczą w ramach różnych przedmiotów, określić poziomy zaawansowania danych treści materiałów, itp.
 
a następnie opracowanie danych statystycznych oraz optymalizację materiałów, aktywności czy całych procesów dydaktycznych pod kątem efektywności nauczania.
 
§  Przeniesienie nakładów pracy dydaktyków ze żmudnych procesów administracyjnych na procesy czysto dydaktyczne
 
Systemy e-Learning zastępują w większości zagadnień administracyjnych dydaktyków. Systemy automatycznie zapisują dowolne czynności każdego użytkownika (słuchacza lub dydaktyka), co może sprawnie zastąpić listę obecności (dziennik logowania). Systemy oferują także możliwość automatyczne sprawdzanie odpowiedzi z kluczem, co eliminuje żmudny proces sprawdzania odpowiedzi słuchaczy. Dodatkowo narzędzia statystyczne dostarczane przez system dają możliwość odciążenie dydaktyka z czynności administracyjnych.
 
§  Przejrzystość procesu dydaktycznego
 
Bardzo istotnym aspektem procesu dydaktycznego w ramach systemów e-Learning jest jego przejrzystość dla np. dla organów weryfikujących. Wszystkie czynności dydaktyka są rejestrowane przez system, co umożliwia pełny wgląd w całą historię danych czynności. Przejrzystość procesu dydaktycznego pośrednie także wymusza jego sprawiedliwość a także obiektywizm, które to cechy są podstawowymi wymaganiami stawianymi przed dowolnym procesem dydaktycznym.
 
§  Obiektywność zautomatyzowanych procesów dydaktycznych
 
Wszystkie zautomatyzowane procesy dydaktyczne cechują się pełnym obiektywizmem. Każdy z słuchaczy np. niezależnie od pory dnia, ma dostęp do tego samego procesu weryfikacyjnego i może liczyć na pełny obiektywizm.
 
§  Zapewnienie asynchronicznego trybu nauczania w celu umożliwienia dostępu do procesu dydaktycznego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu
 
Jedną z podstawowych zalet systemu e-Learning jest asynchroniczny tryb nauczania umożliwiający dostosowanie toku dydaktycznego do wymagań czasowych słuchacza. Dzięki szerokiej automatyzacji większości aspektów procesu dydaktycznego system oferuje dostępność 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, co w znacznym stopniu ułatwia korzystanie z systemu przez słuchaczy. Możliwość definiowania ram czasowych, w których powinna zostać zrealizowana dana aktywność umożliwia pełne manipulowanie tokiem dydaktycznym. Słuchacz może korzystać z systemu w sposób nieregularny dostosowując czas nauki do własnych wymagań zwiększając tym samym efektywność. System oferuje także możliwości definiowania terminów ważności większości aktywności co pozwala na wymuszenie pewnej regularności realizacji procesów dydaktycznych od strony słuchacza.
 
§  Umożliwienie słuchaczowi dostosowania i organizacji trybu pracy w ramach danych partii materiałów:
 
·         Możliwość zatrzymania procesu dydaktycznego w dowolnym momencie bez utraty istotnych informacji
 
W ramach systemu e-Learning możliwe jest zatrzymanie procesu dydaktycznego w dowolnym momencie. Powrót do danego zagadnienia odbywa się bez żadnych strat merytorycznych – możliwe jest także powtórzenie wcześniejszych fragmentów by słuchacz mógł płynnie wejść w kolejny fragment procesu dydaktycznego. Należy podkreślić, że możliwość zatrzymania procesu dydaktycznego w dowolnym momencie daje możliwość lepszego dopasowania czasowego całego procesu do wymogów słuchacza, co w perspektywie daje znaczne podniesienie jakości i efektowności procesu dydaktycznego.
 
·         Brak określonego terminu realizacji poszczególnych aktywności w ramach danej partii materiałów
 
W ramach systemu e-Learning dostęp do danych materiałów posiadać będzie pewna liczba słuchaczy, którzy z założenie mogą posiadać odmienne preferencje dotyczące rozkładu czasowego w ramach procesu dydaktycznego. Brak zdefiniowania czasu potrzebnego na realizację poszczególnych aktywności w ramach większych partii materiałów daje pewnego rodzaju swobodę i ułatwia słuchaczom przystosowania się do procesu dydaktycznego. Nie istnienie ty wymóg tworzenia kilku trybów realizacji tego samego materiału. Żaden z słuchaczy nie posiada odgórnie narzuconego trybu – każdy z nich wypracowuje swój własny tryb podnosząc efektywność i jakość procesu przekazywania wiedzy.
 
·         Możliwość wielokrotnego powrotu do wcześniejszych aktywności czy partii materiałów
 
Powrót do wcześniejszych aktywności czy partii materiałów oznacza ponowne odtworzenie fragmentu dydaktycznego. W przypadku systemu e-Learning zapewnione jest przedstawienie tych samych treści w ten sam sposób, co sprzyja uporządkowaniu wiedzy oraz jej przyswojeniu. Należy zwrócić uwagę na fakt, że powrót może być realizowany wielokrotnie oraz w dowolnym momencie co znacznie ułatwia przyswajanie treści merytorycznych przez słuchacza.
 
§  Wprowadzenie dodatkowego kanału informacyjnego pomiędzy dydaktykami a słuchaczami
 
Bardzo istotnym aspektem systemów e-Learning jest udostępnienie dodatkowego kanału informacyjnego umożliwiającego lepszą komunikację między słuchaczami a dydaktykami. Systemu e-Learning udostępniają szereg narzędzi umożliwiających publikację treści oraz wymianę informacji. Jednym z takich narzędzi jest forum umożliwiające publikowanie ogólno dostępnych informacji. Forum stanowi tutaj jedne z kluczowych rozwiązań konsultacyjnych – opublikowanie odpowiedzi na dane pytanie powoduje, że odpowiedź ta jest automatycznie dostępna dla wszystkich słuchaczy. Podobnie same pytania mogą także być widoczne – co pozwala na bardziej szczegółowe doprecyzowanie danych zapytań poprzez szerszą grupę słuchaczy. W systemach e-Learning istnieją także narzędzia umożliwiające komunikację prywatną – np. pomiędzy dydaktykiem a danym słuchaczem. Dodatkowo sam system może stanowić także narzędzie do publikowania zasobów (np. pliki kodu źródłowego, przykładowe aplikacje, itp.). Dzięki wprowadzeniu systemu e-Learning możliwe jest więc podniesienie jakości i efektywności komunikacji, która stanowi podstawę procesu dydaktycznego.
 
§  Ułatwienie realizacji procedur konsultacyjnych w ramach systemu e-Learning
 
Procedury konsultacyjne w ramach systemu e-Learning mogą także być realizowane zdalnie. Nie jest wymagana bieżąca komunikacja dydaktyk-słuchacz by prowadzić procedury konsultacyjne. System umożliwia automatyczne gromadzenie zapytań konsultacyjnych i przekazanie ich w dowolnym momencie dydaktykowi – np. po jego zalogowaniu. Istnieje możliwość automatycznego sortowania zapytań i kierowania ich np. do autorów danych partii materiałów dydaktycznych co usprawnia w zaczym stopniu proces konsultacyjny. Taki system konsultacji nie wymaga równoczesnego dostępu obu stron – dydaktyka i słuchacza, ale udostępnia także możliwość pracy synchronicznej. W połączeniu z odpowiedziami publikowanymi na ogólnodostępnym forum tryb konsultacji w systemach e-Learning stanowi jedno z lepszych rozwiązań zapewniające podniesienia jakości i efektywności procesu dydaktycznego.

§  Znaczne ułatwienie realizacji procesów administracyjno-ogranizacyjnych:
 
·         Łatwa organizacja grup umożliwiająca usprawnienie procesów dydaktycznych
 
Systemy e-Learning udostępniają pełną funkcjonalność związaną z administracją grup słuchaczy. Każda z grup może posiadać dowolną liczbę dydaktyków prowadzących. W ramach różnych grup system umożliwia udostępnianie różnych materiałów. Każda grupa może posiadać własny kurs w ramach, które dydaktycy przyporządkowani grupie mogą publikować materiały dydaktyczne. Grupy mogą posiadać oddzielne ograniczenia czasowe – różne terminy dostępu do danych partii materiałów. W ramach grup mogą być dostępne te same formy zaliczenia – np. każda z grup może posiadać inne pytania wylosowane w ramach testów; odpowiedzi, raporty, eseje z danej grupy są widoczne wyłącznie dla dydaktyków przypisanych do danej grupy, co ułatwia procesy oceny.
 
·         Łatwe przenoszenie słuchaczy pomiędzy różnymi grupami
 
Każdego z słuchaczy można przypisać do dowolnej grupy. Systemy e-Learning udostępniają możliwość łatwego przenoszenia wybranych słuchaczy pomiędzy różnymi grupami. Przeniesienie do innej grupy umożliwia automatyczne przedefiniowanie ograniczeń czasowych np. dla słuchaczy powtarzających daną partię materiału jako kurs powtórkowy.