Europejska Szkoła Informatycznych Technologii

Zachowanie się na rozmowie kwalifikacyjnej

Portret użytkownika Doradca ESIT

1. Wiele materiałów i podręczników dla młodzieży stanowi źródło informacji na temat prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. W Internecie także można znaleźć wskazówki dotyczące tej kwestii.
 
2. Autoprezentacja, czyli wywieranie pożądanego wrażenia na innych ma istotne znaczenie w rozmowie kwalifikacyjnej. Pierwsze wrażenie wywierane jest w ciągu pierwszych sekund kontaktu z drugą osobą. Na podstawie wyglądu i zachowania w tym krótkim czasie powstaje u rozmówcy obraz osoby, jej cech osobowości, temperamentu, nastawienia wobec rozmówcy. Warto na osobie rekrutującej wywrzeć pozytywne wrażenie, bowiem niejednokrotnie od tego zależy wynik całego spotkania i otrzymanie pracy.
 
3. Przestrzeganie poniższych reguł może pomóc wywrzeć pozytywne wrażenie na rekrutancie (osobie rekrutującej):
 
Ø  punktualne przybycie na spotkanie,
Ø  przybycie na spotkanie bez osoby towarzyszącej,
Ø  przed wejściem do wyznaczonego pokoju zadbanie o swój wygląd (poprawienie fryzury, stroju, przetarcie
     chusteczką butów itp.)
Ø  wyciszenie bądź wyłączenie telefonu komórkowego,
Ø  zapukanie do wyznaczonego pokoju,
Ø  uśmiech – przyjazny wyraz twarzy,
Ø  po zaproszeniu do środka, wejście w taki sposób, by nie odwracać się plecami do osób będących w 
     środku,
Ø  wyraźne i dość głośne przywitanie się i przedstawienie,
Ø  pracodawca pierwszy wyciąga rękę na przywitanie,
Ø  po zaproszeniu przez pracodawcę zajęcie wskazanego miejsce,
Ø  nawiązanie kontaktu wzrokowego,
Ø  prosta postawa ciała,
Ø  zdecydowane, ale nie gwałtowne ruchy.
 
4. Na początku spotkania rekruter może zapytać o pogodę, o dojazd na spotkanie, o ostatni mecz.
   Celem tej krótkiej wymiany zdań jest wprowadzenie miłej atmosfery i nawiązanie z nami kontaktu.
 
Warto pamiętać:
·         odpowiadajmy krótko i zwięźle (nie zmuszajmy rekrutera do słuchania długiej historii rodzinnej lub
          prognozy długoterminowej na najbliższy miesiąc),
·         bądźmy w swych odpowiedziach w miarę możliwości spontaniczni,
·         nie narzekajmy np.: na dojazd, złą pogodę itp.
 
5. Istnieją pewne ogólne wskazówki, które pomagają w wywarciu pozytywnego wrażenia np.:
- starajmy się odpowiadać na pytania całymi zdaniami, bowiem świadczy to o naszych
  zdolnościach komunikacyjnych,
- unikajmy odpowiedzi jednym słowem: ”tak”, „nie”, nawet wtedy, gdy pytanie zaczyna
  się od „czy”,
- dokonajmy krótkiego opisu lub poprzyjmy przykładem informację o zajmowanym
  stanowisku w poprzednim miejscu pracy,
- unikajmy odpowiedzi szablonowych, ”wyuczonych na pamięć”,
- unikajmy monotonii w wypowiedziach,
- nie przerywajmy rozmówcy!
- nie oceniajmy poprzednich pracodawców, nie mówmy o nich źle,
- nie podawajmy nieprawdy, bowiem zazwyczaj przynosi więcej strat niż zysków,
- starajmy się przedstawić swoją osobę w pozytywnym świetle, ale unikajmy przesady
  np.: ”zawsze mi się udaje”, ”wszystko robię świetnie”, ”jestem zawsze spokojny” itp.
 
6. Nie bagatelizujmy przygotowania sobie odpowiedniego ubrania i zadbajmy o higienę
    i własny wygląd. Te czynniki w znacznej mierze wpływają na efekt pierwszego wrażenia.
 
Rozmowa kwalifikacyjna ma charakter formalny i strój powinien to uwzględniać.
Proponowany strój: Mężczyzna – garnitur; Kobieta – garsonka.
Jeżeli praca ma charakter bardzo swobodny, liczy się indywidualizm pracownika, jego osobowość, to można pozwolić sobie na większą swobodę. Dobre wrażenie może zrobić czysta, wyprasowana koszula i spodnie u mężczyzny, a u kobiety czysta, wyprasowana bluzka i spódnica za kolano bądź spodnie. Buty – eleganckie i czyste. Powinny także zakrywać stopę (przynajmniej palce i piętę). Dotyczy to także kobiet w okresie wiosenno – letnim.

Odpowiedzi

Portret użytkownika Doradca ESIT

Kłopotliwe pytania na rozmowie kwalifikacyjnej_praca.wp.pl

   Artykuł w linku:
http://praca.wp.pl/title,Nigdy-nie-odpowiadaj-na-to-pytanie-na-rozmowie-kwalifikacyjnej,wid,14981277,wiadomosc.html

Twoja ocena: Brak Średnia ocena: 5 (Liczba głosów: 2)