Oryginalność w CV i liście motywacyjnym LM
PRZYGOTOWANIE APLIKACJI
W odpowiedzi na anons – będą pomocne: analiza ogłoszenia – porady, notatki i listy swych umiejętności, bilans kwalifikacji i kompetencji oraz projekt CV i listu motywacyjnego LM. Jest bezspornym, że wiedza o swoich preferencjach i planach zawodowych, a także obszarach, na których się nie odnajdujemy lub funkcjonować zawodowo nie chcemy jest niezbędna do przygotowania aplikacji. Taka usystematyzowana wiedza w znacznym stopniu ułatwia selekcję ogłoszeń, na które zostanie przygotowania odpowiedź. W ten sposób znając wymagania pracodawcy oraz zakres najważniejszych zadań i obowiązków do wypełnienia na aplikowanym stanowisku, należy spośród listy własnych sukcesów, umiejętności, mocnych stron i doświadczeń zawodowych - wybrać i opisać w aplikacji te, które są podobne lub oczekiwane przez pracodawcę. W konsekwencji otrzymamy materiał pozwalający zmodyfikować wstępną wersję CV oraz LM, i zredagować ich finalną wersję, dostosowaną w największym stopniu do potrzeb konkretnej oferty pracy zamieszczonej w ogłoszeniu.
Przestrzega się wyjątkowo mocno przed „naciąganiem” lub „koloryzowaniem” wybranych faktów. Nade wszystko nie wolno podawać informacji nieprawdziwych. Nie jest to sposób na sukces, lecz wręcz przeciwnie – na kolejnych etapach rekrutacji prawda doprowadzi do nieodwracalnej porażki i utraty dobrego imienia, co może zamknąć drzwi pracodawców nie tylko branżowych, ale i regionalnych. Aplikant w ten sposób zaprzepaszcza nie tylko swoje szanse, ponieważ informacja o jego oszustwie szybko rozejdzie się w środowisku dzięki sieci kontaktów, ale i zaszkodzi wszystkim tym, którzy go kiedykolwiek rekomendowali.
Nadto trzeba zwrócić uwagę na kryteria formalne selekcji. Mogą one dotyczyć zarówno wykształcenia jak i doświadczenia zawodowego potwierdzanego częstokroć oczekiwaniem przedstawienia dodatkowych certyfikatów, jako dowód systematycznego uzupełniania swej wiedzy i chęci permanentnego rozwoju i aktualizacji swej wiedzy. Jest to oczywiście warunek konieczny (choć niewystarczający), aby mieć szanse na przejście etapu wstępnej selekcji aplikacji. A zatem nie szczędźmy czasu na wielokrotne sprawdzanie swej aplikacji, czy wszystkie ważne informacje w wysyłanej do pracodawcy dokumentacji zostały wpisane, poprawnie zamieszczone w sposób niebudzący wątpliwości, by ustrzec się jakiejkolwiek podstawy zinterpretowania naszej aplikacji w kategoriach: „nie spełnia kryteriów formalnych” – i utracić szansę na rozmowę kwalifikacyjną.
W świetle obowiązującego prawa i we własnym dobrze pojętym interesie konieczne jest zamieszczenie w aplikacji klauzuli upoważniającej osoby postronne do dostępu do wszystkich zawartych w naszej dokumentacji informacji. Treść tej klauzuli brzmi: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych” – należy podać nr i pozycje Dziennika Ustaw. Brak bowiem takiej klauzuli może także doprowadzić do odrzucenia aplikacji.
Jest dobrym zwyczajem, choć obecnie pracodawcy w swych ogłoszenia stawiają to jako wymóg, umieszczenie w aplikacji numeru referencyjnego ogłoszenia.
Ułatwi to prowadzącemu rekrutację przyporządkowanie i selekcję aplikacji, szczególnie gdy wakatów jest w danej firmie więcej niż jeden.
Mimo wielu prób standaryzacji, należy wskazać, że nie ma jednoznacznie przyjętych kanonów, a tym bardziej przepisów regulujących treść i formę dokumentów aplikacyjnych z zakresu odpowiedzi na oferty pracy. Warto jednak korzystać z gotowych wzorów (np. Europass) lub , jak kto woli, przygotować dokument według własnego uznania. Bez względu na wątpliwości co do estetyki, czy popularności konkretnych wzorców, w ocenie każdego pracodawcy najważniejszym wyznacznikiem jest spełnianie jak największej ilości kryteriów kwalifikacyjnych i czytelność przekładanego mu przekazu. Na etapie wstępnym rekrutujący bowiem nie ma czasu na zagłębianie się w szczegóły aplikacji, ponieważ mogą być ich setki. Selekcję przeprowadza się tu szybko, na podstawie prostych kryteriów.
PORADA: CV winno jednoznacznie odnosić się do kryteriów rekrutacyjnych i musi być: zrozumiałe, czytelne, logiczne, chronologicznie uporządkowane.
Wymogom tym, musi odpowiadać dobór czcionki, jej wielkość i rozłożenie tekstu na stronie. Zbytnie eksperymentowanie z formą CV nie jest zalecane. Powszechnie uważa się, że tylko w przypadku rekrutacji na stanowiska związane ze sztuką – akceptowana jest niestandardowa forma CV (zwykle, to jedyny przypadek, w którym oryginalny estetycznie i graficznie wygląd CV może być atutem świadczącym na korzyść kandydata).
- Zaloguj się lub utwórz konto, by odpowiadać
- Zgłoś nadużycie
Odpowiedzi
Uniwersalne CV? Czy istnieje takie?
http://praca.wp.pl/title,Uniwersalne-CV-Czy-istnieje-takie,wid,14152372,wiadomosc.html
Błędy w liście motywacyjnym
Tak nie wolno pisać listu motywacyjnego!
poczytaj w linku:
http://praca.wp.pl/title,Tak-nie-wolno-pisac-listu-motywacyjnego,wid,15681878,wiadomosc.html?ticaid=110b09
Atut w CV_gazetapraca.pl
Co daje wolontariat?
Poczytaj klikając na link:
http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,90439,11879053,Pomagac__To_sie_naprawde_oplaca.html
Dlaczego CV ląduje w koszu_praca.wp.pl
Hubert jest menedżerem działu zasobów ludzkich w całkiem sporej i popularnej firmie. – Średnio w miesiącu, na moim biurku ląduje ponad 200 zgłoszeń na różne stanowiska. Selekcja jest prosta: jeśli CV nie spełnia któregoś z trzech kryteriów, ląduje w koszu.
Ciąg dalszy w linku:
http://praca.wp.pl/title,CV-jak-dobrze-napisac,wid,15107835,wiadomosc.html