Europejska Szkoła Informatycznych Technologii

BIZNESPLAN, czyli zaplanuj swój interes

Portret użytkownika Doradca ESIT

Obecnie niemal z pewnością, poza instytucjami lombardowymi, nie znajdziesz instytucji finansowej, która nie zażąda od Ciebie biznesplanu. Niektóre instytucje mają własne do tego formularze lub programy komputerowe, ale w paru słowach niżej postaramy się przybliżyć Tobie charakterystyczne cechy biznesplanu i główne jego elementy budowy. Treść wstępna, opisowa zależna jest oczywiście w dużym stopniu od charakteru planowanego przedsięwzięcia. Warto jednak - podobnie jak czyniliśmy to w stosunku do CV -  zwrócić uwagę na najbardziej typowe elementy biznesplanu. A zatem musi on zawierać wszystko to, co będzie identyfikować aplikanta i cel przedsięwzięcia. Będzie to więc z pewnością: nazwa przedsiębiorstwa, dane (tele)adresowe, dane o właścicielach; misja i cel projektu; rodzaj działalności i forma prawna; terytorium działania; opis i cechy produktu (usługi) – z uwzględnieniem jego atrybutów marketingowych czy stopnia innowacyjności; analiza rynku – opis rynku produktu lub usługi; spodziewani klienci, przegląd konkurencji; organizacja sprzedaży lub dystrybucji; przewidywana strategia marketingowa, formy i zakres wykorzystania reklamy, rodzaj kampanii reklamowej, itp.; analiza finansowa – spodziewane przychody, spodziewane koszty, prognoza ( krok po kroku) spłaty (ewentualnego)kredytu;
ANALIZA  SWOT
- to  skrót powstały z pierwszych liter angielskich słów: 
·         Strenghts ( mocne strony, źródła siły)
·         Weakness( słabe strony)
·         Opportunities ( szanse)
·         Threats (zagrożenia)
 
 
A zatem, jak usiłowaliśmy to przedstawić na powyższym diagramie, jest to pogrupowanie posiadanych informacji o zasadniczej strategicznej wartości w czterodzielną macierz, którą znawcy przedmiotu dzielą na  dwie grupy . Jeden podział, to rozdzielenie wiadomości na dobre i złe; czyli na pozytywy i negatywy, inny podział, to pogrupowanie informacji na miejsce ich występowania, czyli na zewnętrzne i wewnętrzne.
Metoda SWOT sprowadza się zatem do analizy mocnych i słabych stron, szans oraz zagrożeń związanych z podejmowanym działaniem. Metoda ta jest wielce użyteczna dla każdej inicjatywy czy firmy bez względu na rodzaj lub wielkość działania bądź przedsiębiorstwa .